زنگ خطري كه شنيده نمي شود :چینی بهداشتی های چینی به جای ایران!!!!

یزدفردا "محمد زاده رحمانی :هفته گذشته، طي مسافرت خارج از كشور با يكي از كاركنان يك كارخانه توليد كننده چيني بهداشتي همسفر شدم. ايشان مي گفت " محصولات چيني بهداشتي را به چين سفارش مي دهيم و پس از توليد در آن كشور وارد ايران و سپس كارخانه نموده و با بسته بندي و نشان توليد داخلي راهي بازار مي كنيم". البته اين اولين باري نيست كه چنين خبر يا اخبار مشابهي را مي شنويم. مثلا واردات فله اي عسل نا مرغوب، خيار شور، ترشيجات، ماهي فرآوري شده و ... و بسته بندي آنها در كارخانجات داخلي را كمتر كارشناس يا فعال اقتصادي است كه نداند يا نشنيده باشد. اگر كمي تامل كنيم پي به عمق ماجرا مي بريم و به راحتي از كنار آن نمي گذريم. توليد محصول در يك كشور مانند لوكوموتيوي است كه صنايع جانبي و تبديلي ديگر را به حركت در مي آورد و موجبات ايجاد اشتغال مستقيم و غير مستقيم و كسب ارزش افزوده را فراهم مي سازد. اما با اين كار يعني توليد محصول در كشور چين، ما زمينه ايجاد اشتغال و كسب ارزش افزوده ناشي از فراوري مواد اوليه و خام و سپس تبديل آنها به يك محصول نهايي را در جاي ديگر فراهم نموده و ما مي مانيم و اين همه جوان جوياي كار؛ ضمن اينكه به مشتري محصولات خود هم اجحاف كرده و به اسم يك مارك معروف داخلي، توليدات چيني را به او فروخته ايم.

تاسفبار تر اينكه ممكن است اين مشكل در حال تبديل شدن به يك معضل اپيدمي و فراگير باشد ... . چند وقت پيش در يكي از سايت هاي معتبر داخلي نوشته شده بود كارشناسان چيني در حال مذاكره با مديران برخي از كارخانجات معروف داخلي هستند تا اين مديران را قانع كنند كه كارخانه آنها صرفا به كار بسته بندي محصولات چيني با نشان و برند ايراني بپردازد. شايد پيش بيني نماييد كه تحقق چنين موضوعي، چه بيكاري و معضلات اجتماعي ديگري را در پي دارد. چند سال پيش در هتل دلوار بوشهر با چند مهندس چيني كه البته يك جامعه شناس هم با آنها بود هم صحبت شدم. از صحبت هاي آنها مي شد فهميد كه در حال حداكثر استفاده از مزيت هاي نسبي چين از جمله نيروي كار ارزان و همچنين سوء استفاده از بي برنامگي ما بوده و خواب هاي بدي براي كشورهاي منطقه ديده اند. امروز چيني ها حتي از صادرات دارو هاي روانگردان و مواد مخدر به كشورهاي ديگر نيز ابايي نداشته و چند روز پيش بود كه محموله 20 تني ترياك چيني در فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) تهران كشف و بعدا اعلام شد كه يك شركت دارويي با گشايش اعتبار در يكي از بانك ها اقدام به واردات اين مواد نموده است.

اگر روال به همين منوال پيش رود و حتي ما به عنوان يك مسلمان از ساختن يك تسبيح، مهرنماز و زنجير سينه زني خود عاجز و متكي به يك كشور كمونيستي باشيم ديري نخواهد گذشت كه اژدهاي سرخ چين بر پيكره بخش هاي مختلف اقتصادي كشورمان چنبره خواهد زد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا